torsdag 18 december 2008

ADHD

Nu skäms jag rejält!!
ursch och fy
när jag en gång började att blogga så var det just dessa bokstäver som var spöken och jag tyckte det var viktigt att berätta om detta på ett mera vanligt sätt än vad som är på bup och alla föreningar mm mm. Nu säger jag inget ont om föreningar men det är inte min grej riktigt.... Jag är ingen förenings människa men jag tror att mina åsikter, och tankar och erfarenheter kan vara till hjälp för någon stackare eller i allafall mmm okey jag är inte ensam det finns flera än jag oj det kunde varit jag som skrev det mm....
detta ämne på denna blogg ligger mig varmt om hjärtat. det beror ju på att jag är en sådan där rörig koncentrerad snabb tänker INTE först utan endast i efterhand .....
Jag har tackat min lyckliga fe ängel eller vad det nu kan vara som gör att jag trotts mina svårigheter har ett ganska enkelt och härligt liv.
För det är inte självklart för mig att jag faktiskt har det så bra som jag har det.
under många år arbetade ja med ungdomar i klädd i en roll av behandlings assistent.
idag när jag ser tillbaka på mitt arbete med ungarna så kunde det inte varit en bättre behandlings assistent än jag för jag såg så mycket i dessa ungar och jag visste hur de tänkte jag kände deras oro jag upplevde samma frustrationer då de krävdes koncentration

för jag hade det inom mig inte för att jag själv visste det då men idag med mitt livspussel så har bitarna fallit på plats...
jag och människor med liknade upplevelser som jag haft är en skillnad emot andra som inte har vare sig bokstäver eller diagnoser. Vi är lite snabbare i våra tankar faktiskt så snabba att vi inte ens själva hinner med att tänka tankarna fullt ut
dessutom har vi inte alltid konsekvent tankar och vi lever ett snabbt liv massor av känslor massor av intryck som är både viktiga och oviktiga ramlar på oss hela tiden. fråga mig inte vad jag kände eller känner när något händer för när det händer då är inte jag där utan redan i nästa steg och till o med en mil därifrån det som händer har jag förlänge sen eller inte alls fattat att det var jag som orsakade för jag såg inte det som hände utan det var något annat jag var fokuserad på så är livet för mig.
Med tanke på dig Ingela som skrivit kommentarer på mitt första eller bland de första inlägg i denna blogg jag önskar så att det var något jag kunde göra för dig och jag tycker det är synd och skam att vi inte i detta samhälle kommit längre 1 barn i varje klass i varje skola är nog en fel prognos men i alla fall massvis med barn och ungdomar där ute har hela tiden misslyckats att göra bra saker för de har inte hunnit med att stanna upp. det borde vara krav på alla människor som jobbar med människor att de har kunskaper och utbildning i de neuvropsykiatiska funktionshindren
det finns så många förstå sig påare och som kan så mycket men de stannar inte upp och tittar p individen vad är det som gör att han eller hon beter sig så vad är det som gör att han alltid ställer till det i skolan för sig?? eller vad är det som gör att tjejen gör sig illa blir utnyttjad och alltid verkar komma i fel sällskap???
Nej istället skyller de på att föräldrar är dåliga de har inga gränser de skiter i sina barn .....

Har de någonsin funderat på vad det är som gör att mamman hela tiden ramlar för fel karlar super till det inte fixar upp sin ekonomi
ADHD och de andra funktionstillgångarna är ärftliga min farmor har adhd min pappa hade det jag har det min son har det vi är många i våran släckt som har det
Jag fick en gång härliga ord på vägen då min son var på utredning. för jag sa att jag kan svära på att jag vet hur han upplever det ,,
läkaren tittade på mig och sa jag du ska veta att jag tror dig för det är ju du som är den biologiska orsaken men du ska veta att din son kunde inte fått en bättre förälder för du vet hur det är att ha adhd både på utsidan och insidan
och det är därför du kämpar så det är därför du slåss så för du har fatta att de inte sett din son utan bara en skugga av det som är han.....
Vi alla människor är olika och vi alla behövs här på jorden vi är även vi en tillgång tyvärr så har adhdare oftas lite svårare att få chansen att växa glänsa och visa sina begåvningar för ni andra orkar inte riktigt med tempot men egentligen så är det detta tempo när det får glänsa och visas då är det en tillgång
Tänk om vi alla kunde se på människan i stället för det hon gör
vad vackra vi alla hade varit då vad bra vi alla hade varit vilka tillgångar vi hade varit för varandra
jag är glad och tacksam för att jag är lite annorlunda och mig själv jag älskar hela mig själv för den jag är och jag skulle inte vilja vara någon annan

2 kommentarer:

Anette sa...

Kul att du hittade till mej! Vi är nog lika! Underbart! Ha en härlig jul, så hörs vi! Kram!

AmorVincitOmnia sa...

Hej !
Kikat in lite, och kommer nog fortsäta med det, fortsätt skriv som du skriver :) Håller med dej, en helt annan sak att höra från andra, psykooger osv, än o uppleva det själv.